Has pensat mai en demanar ajuda al Síndic de Greuges? Què és això?

Quan tenim alguna queixa d´algun producte o servei que hem comprat, podem posar una reclamació a l´Agencia de Consum. Però, què passa quan tenim alguna queixa enfront una Administració Pública (un Ajuntament, la Generalitat, el Govern Espanyol…), d´alguna empresa que presta serveis públics (aigua, llum, Correus…) o quan creiem que algun dret ha estat vulnerat?  El primer que hem de tenir clar és que totes i tots som clients de les Administracions, que ofereixen diferents serveis a la població. Per això votem polítics i per això paguem impostos. Les coses s´han de fer bé, i si no és així tenim tot el dret a queixar-nos. Com fer-ho? Exposant el què ens passa al Síndic de Greuges 

Qui és i qué fa el Síndic?

El Síndic de Greuges (“el defensor de les persones”) es va crear per atendre les reclamacionsde totes les persones davant de les administracions i vetllar perquè els serveis públics funcionin correctament. També perquè es respectin els nostres drets i en cas que no sigui així l´Administració ens recolzi. Es políticament independent i ofereix un servei 100% confidencial i gratuït. 

En aquests moment el Síndic és el Sr Rafael Ribó, qui té un ampli equip de professionals que treballen amb ell per poder atendre molts temes i molt diversos. Quins per exemple? 

  • No m´ha arribat la beca que m´han concedit, ho he reclamat i no em responen 
  • Fa mesos que estic en una llista d´espera i no puc fer vida normal
  • M´han denegat un ajut al qual tinc dret 
  • La meva filla ha estat exclosa d’un casal per tenir una discapacitat
  • Tinc dificultats per entendre els documents i a l´Ajuntament del meu poble no em faciliten la informació amb lectura accessible
  • M´han discriminat per orientació sexual
  • Vull que el meu fill vagi a una escola ordinària i no m´ofereixen cap alternativa.

Com es pot fer una denúncia davant del Síndic?

Contactar amb l’oficina del Síndic és ben fàcil! Hem de fer un escrit on hi hagi: 

  • El fet que motiva la queixa, és a dir, per què ens queixem?
  • Nom de l’administració o empresa de qui reclamem alguna cosa.  
  • Una explicació breu dels passos que ja hem fet (si ja ens hem queixat per mail per exemple, es pot adjuntar aquest mail) i de totes les explicacions que consideren importants. 
  • El vostre nom,  cognoms, adreça postal i telèfon. Recomanem afegir també el vostre mail. 

Aquest escrit el podem enviar des del formulari que trobarem a la seva web (https://www.sindic.cat/ca/page.asp?id=90), per correu electrònic (síndic@sindic.cat), per correu ordinari (Passeig Lluís Companys, nº 7 de Barcelona 08003), per fax ( 933 013 187) i també presencialment (informeu-vos de les possibles restriccions). Si ho envieu o entregueu imprès, cal que ho signeu. 

Si voleu més informació, podeu trucar al telèfon 900 124 124

Què fa el Síndic a partir de la nostra denúncia?

El Síndic obre un expedient i ens manté informats de tot a partir d´aquell moment: les passes que fa, les respostes que rep…  També ens informa de quines són les seves recomanacions i de la solució que proposa. La veritat és que durant tot el procés, la persona interessada està puntualment informada i també té l’ opció de preguntar o aclarir qualsevol dubte que tingui.

Les recomanacions del Síndic per canviar alguna situació injusta o alguna irregularitat solen ser acceptades.

Us animen a fer servir aquest servei! Molts canvis venen gràcies a ciutadans actius i participatius en la denuncia de situacions injustes que han de ser reparades.