Quan tenim alguna queixa d’algun producte o servei que hem comprat, podem posar una reclamació a l’Agencia de Consum. Però, què passa quan tenim alguna queixa enfront una Administració Pública (un Ajuntament, la Generalitat, el Govern Espanyol…), d’alguna empresa que presta serveis públics (aigua, llum, Correus…) o quan creiem que algun dret ha estat vulnerat? El primer que hem de tenir clar és que totes i tots som clients de les Administracions, que ofereixen diferents serveis a la població. Per això votem polítics i per això paguem impostos. Les coses s’han de fer bé, i si no és així tenim tot el dret a queixar-nos. Com fer-ho? Exposant el què ens passa al Síndic de Greuges
Qui és i qué fa el Síndic?
El Síndic de Greuges (“el defensor de les persones”) es va crear per atendre les reclamacions de totes les persones davant de les administracions i vetllar perquè els serveis públics funcionin correctament. També perquè es respectin els nostres drets i en cas que no sigui així l’Administració ens recolzi. Es políticament independent i ofereix un servei 100% confidencial i gratuït.
En aquests moment el Síndic és el Sr Rafael Ribó, qui té un ampli equip de professionals que treballen amb ell per poder atendre molts temes i molt diversos. Quins per exemple?
- No m’ha arribat la beca que m’han concedit, ho he reclamat i no em responen
- Fa mesos que estic en una llista d’espera i no puc fer vida normal
- M’han denegat un ajut al qual tinc dret
- La meva filla ha estat exclosa d’un casal per tenir una discapacitat
- Tinc dificultats per entendre els documents i a l’Ajuntament del meu poble no em faciliten la informació amb lectura accessible
- M’han discriminat per orientació sexual
- Vull que el meu fill vagi a una escola ordinària i no m’ofereixen cap alternativa.
Com es pot fer una denúncia davant del Síndic?
Contactar amb l’oficina del Síndic és ben fàcil! Hem de fer un escrit on hi hagi:
- El fet que motiva la queixa, és a dir, per què ens queixem?
- Nom de l’administració o empresa de qui reclamem alguna cosa.
- Una explicació breu dels passos que ja hem fet (si ja ens hem queixat per mail per exemple, es pot adjuntar aquest mail) i de totes les explicacions que consideren importants.
- El vostre nom, cognoms, adreça postal i telèfon. Recomanem afegir també el vostre mail.
Aquest escrit el podem enviar des del formulari que trobarem a la seva web (https://www.sindic.cat/ca/page.asp?id=90), per correu electrònic (síndic@sindic.cat), per correu ordinari (Passeig Lluís Companys, nº 7 de Barcelona 08003), per fax ( 933 013 187) i també presencialment (informeu-vos de les possibles restriccions). Si ho envieu o entregueu imprès, cal que ho signeu.
Si voleu més informació, podeu trucar al telèfon 900 124 124
Què fa el Síndic a partir de la nostra denúncia?
El Síndic obre un expedient i ens manté informats de tot a partir d’aquell moment: les passes que fa, les respostes que rep… També ens informa de quines són les seves recomanacions i de la solució que proposa. La veritat és que durant tot el procés, la persona interessada està puntualment informada i també té l’opció de preguntar o aclarir qualsevol dubte que tingui.
Les recomanacions del Síndic per canviar alguna situació injusta o alguna irregularitat solen ser acceptades.
Us animen a fer servir aquest servei! Molts canvis venen gràcies a ciutadans actius i participatius en la denuncia de situacions injustes que han de ser reparades.