Des de la LADD hem aportat 7 propostes a la consulta participativa oberta per integrar propostes de cara a la renovació de la cartera de serveis socials.
Han estat les propostes amb més adhesions (més de 300 en total!) i són aquestes:
1 – Integració i coordinació de les prestacions i suports que necessita la persona amb discapacitat i la seva família
Al llarg de la vida, les persones amb discapacitat necessiten suports en diferents àmbits, q depenen de diferents conselleries/administracions. Drets socials o una conselleria transversal ho hauria de coordinar.
Sembla + enfocat en que les persones no rebin “de més” que en garantir que tots els drets queden coberts. Prestacions incompatibles o que desapareixen per criteris d’edat o que son inestables, sense tenir en compte si la persona o família les necessiten i hi tenen dret.
Hem creat un document amb tot d’exemples pràctics i reals: LLEGIR
2 – El treball amb suport integrat a la cartera de serveis de manera estable i personalitzada
Treballar és clau: sou, realització personal i integració social. Les persones amb discapacitat intel·lectual tenen un atur del 80%!
Cal + inserció laboral del col·lectiu> Incentius per la contractació, comunicar a les empreses els beneficis i suports, forçar un % de contractació a les administracions públiques.
Imprescindible: el “treball amb suport” de manera estable a la cartera de serveis.
++ millora de la formacio professional amb enfoc d’empleabilitat i formació al llarg de la vida.
3- Valoracions adequades, objectives, transparents i accessibles
Una bona valoració determina a quins ajuts, suports o serveis té dret una persona amb discapacitat. En línia amb la Convenció han de centrar-se en el que la persona necessita (no el que està disponible), per una vida el màxim d’inclusiva i normalitzada.
Cal valorar els suports que cada persona necessita, sota criteris objectius, informes transparents i comunicació accessible. I dissenyar el “Pla Personal” de cada persona, incorporant les seves preferències.
4- Flexibilitat , personalització i continuïtat
Valorar els suports que la persona amb discapacitat necessita en cada moment i àmbit (educació, ocupació, habitatge, salut, formació…). Les persones evolucionen i el que necessiten també. Flexibilitat i personalització (els serveis s’adapten a la persona)
• + coordinació entre departaments
• “Motxilla” personal
• Valoracions àgils en cada nova etapa.
• Camins d’anada i tornada, poder transitar d’un servei a un altre sense perdre el dret. Ex: passar d’un CET a una empresa amb suport i poder tornar si li cal.
5- Superar l’enfoc centrat en serveis (rígid, estandaritzat) i assolir l’atenció centrada en la persona 🧑🏻
La vida de les persones amb discapacitat no està compartimentada en serveis, direccions generals o conselleries.
L’administració hauria de respondre de manera adequada a aquesta realitat, posar la persona al centre, estudiar i entendre quines son les seves necessitats de suport (i les de la seva família) i assegurar que rep els suports que necessita en cada moment de la seva vida i en tots els àmbits, substituïnt l’estandardització per la personalització.
6- Crear una “finestreta única” per assessorar i tramitar tots els ajuts relacionats amb la discapacitat
Crear punts d’atenció especialitzats professionals per dues grans funcions:
1- Informar. De tots els ajuts i suports als quals té dret la persona amb discapacitat i la seva família (*). De totes les administracions.
2- Tramitar. Fer-ho accessible de manera simple, àgil i comprensible.
(*) Prestacions, assistència directa, deduccions fiscals, accés als serveis comunitaris (salut, cultura, formació, lleure, esport…), ajuts per dependència o grau discapacitat, suport per educació inclusiva, etc
7- Transformació digital aplicada a simplificar els tràmits per accedir als ajuts i suports
La digitalització no hauria de resultar una complicació pels tràmits. Ha de servir per resoldre-ho de manera àgil, ràpida i senzilla.
Saber a què tenim dret.
Demanar una ajuda o suport.
De manera accessible per a tothom (ja sigui presencial o on-line).
Sense necessitat de presentar documents que ha creat o als quals té accés la pròpia administració (certificat de discapacitat, carnet de família nombrosa, valoració de grau, declaració de renda…).
I sense demores. Si tens un dret, el tens ja.
Podeu consultar totes les propostes aquí
Està previst que aquesta fase de consultes i anàlisi duri fins a finals d’any i esperem que al 2025 tinguem ja una nova cartera de sreveis socials.